کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

تماس 32378607-031

کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

زمانت را خاص بساز...

کار با دم افزار سایفون (Siphon)

دم افزار سایفون

سایفون یکی دیگر از ابزارهای دم آوری قهوه های تخصصی می باشد که با استفاده از فشار بخار آب و خلا درون مخزن ها، قهوه را به شیوه غوطه وری آماده می‌کند. نام دیگر این دم افزار “وکیم پات” می باشد.
اجزای سایفون عبارت است از: دو مخزن شیشه ای در بالا و پایین سایفون که قسمت بالا مخصوص دم آوری قهوه بوده و قسمت پایین در ابتدای عملیات دم‌آوری، مخزن آب و در نهایت محل قرارگیری قهوه عصاره گیری شده بعد از گذر از فیلتر می باشد.

نحوه دم آوری

فیلتر کاغذی یا فلزی که جهت جلوگیری از ورود تفاله قهوه به مخزن پایین می باشد را در مکان تعبیه شده قرار دهید. قابل ذکر است واشر موجود در مخزن پایین وظیفه ایجاد خلاء در زمان دم آوری را دارد.

مخزن شیشه های پایین را با آب سرد مناسب دم آوری پر کنید.

سوخت مورد نیاز جهت منبع گرمایشی را آماده نمایید و سایفون را بر روی منبع گرمایشی قرار دهید.

در اننظار جوش آمدن آب سرد داخل مخزن پایین بمانید. بخار ایجاد شده با فشار منجر به بالا رفتن آب جوش از لوله شیشه به مخزن بالا می گردد.

مقدار سابه قهوه مورد نیاز را بر اساس دستورالعمل داخل آب جوش در مخزن بالا بریزید. در زمان ریختن قهوه به داخل مخزن بالای سایفون دمای آب باید در حدود ۸۵ تا ۹۰ درجه باشد.

در مخزن بالا آب و قهوه با هم غوطه ور می شوند و با یک جسم خارجی قهوه و آب را به هم بزنید.

حفظ دما در مخزن بالا منجر به یکنواختی در دم آوری قهوه می گردد . در زمان غوطه وری آب و قهوه مقداری آب داخل مخزن پایین باقی می ماند و این امر منجر میگردد آسیب به مخزن شیشه این قسمت در اثر شدت گرما وارد نشود. آب و قهوه در حدود حداقل یک دقیقه در حالت غوطه وری قرار می گیرد.

با جداسازی منبع گرمایشی از دستگاه سایفون و با ایجاد انقباض در مخزن پایین خلا ایجاد شده و در نهایت قهوه عصاره گیری شده پس از گذر از فیلتر فلزی یا کاغذی وارد مخزن پایین می گردد.

در نهایت و بعد از عصاره گیری شکل تپه مانند ایجاد شده از تفاله قهوه در مخزن بالای سایفون می تواند نشانه خوبی جهت موفقیت آمیز بودن نحوه عصاره گیری تلقی گردد.

منبع:

الفبای قهوه “قهوه ملل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *