کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

تماس 32378607-031

کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

زمانت را خاص بساز...

کار با دم افزار وی 60 (V60)

این دستگاه شبیه به حرف v با زاویه ۶۰ درجه می باشد. قسمت داخلی دستگاه دارای شیارهایی است که حین عصاره گیری قهوه، به جریان هوا کمک می کند. فیلتر کاغذی شکل وی داخل قهوه ساز قرار می‌گیرد و سابi بر روی آن ریخته میشود، سپس قهوه در فنجان عصاره گیری شده و یک قهوه عالی ارائه می نماید.

نسبت، جریان و دمای آب در قهوه ساز وی ۶٠

  پیشنهاد می گردد بر اساس توصیه های انجمن قهوه نسبت پایه قهوه به آب در قهوه های تخصصی، یک لیتر آب در ازای ۶۰ گرم قهوه باشد. بدین معنا که با تقسیم هزار گرم آب بر ۶۰ گرم قهوه عدد ١۶/۶۶ گرم به دست می آید یعنی یک گرم قهوه به ازای ۱۶/۶۶ گرم آب. نسبت مذکور در گذر زمان دستخوش تغییراتی با نوسان چند لیتر بوده است. این نسبت به صورت کلی بوده و متغیر می باشد به زبان ساده تر نسبت قهوه به آب در این دستگاه می‌تواند بر اساس الگوی زیر در نظر گرفته شود.

۶ گرم قهوه در ازای هر ۱۰۰ گرم آب(هر یک میلی لیتر آب را یک گرم فرض کنید).

بسته به اندازه وی ۶۰ مدت زمان دم آوری جهت عصاره گیری قهوه به مقدار ۱۵ به ۲۵۰ گرم می بایست، در حدود ۲ الی ۳ دقیقه و جهت عصاره گیری مقدار قهوه بیشتر معادل ۳ الی۴ دقیقه باشد. یادتان باشد عوامل مختلف دیگری بر مدت زمان دم آوری قهوه تاثیر می گذارد که باید به آنها توجه کنید. از جمله دمای آب مورد استفاده در دم آوری. توصیه می گردد دقیقا قبل از دم آوری قهوه آب داغ از فیلتر کاغذی عبور دهید تا کاغذ فیلتر شستشو داده شود و هر گونه باقی مانده و طعم کاغذ از بین برود. بعلاوه با انجام این کار فنجان یا سرور گرم میشود و محیط عصاره گیر حین فرآیند دم‌آوری ثبات بیشتری خواهد داشت.

پیشنهاد می شود جهت آسیاب کردن دانه های قهوه از اندازه “متوسط” استفاده کرد. هرگونه تغییر در تنظیمات درجه آسیاب در تمامی دستورالعمل عصاره گیری قهوه تاثیر می گذارد. اگر اندازه آسیاب درشت باشد در مقایسه با آسیاب متوسط به راحتی باعث عبور آب از قهوه می شود و قهوه ای کم عصاره گیری شده را نهایتاً در فنجان خواهید داشت. همچنین زمان عصاره گیری با این درجه از اندازه ذرات قهوه طولانی‌تر خواهد بود تا طعم قهوه کاملاً به درجه مطلوب برسد. در صورت استفاده از آسیاب متوسط ذرات قهوه ریزتر خواهد بود و آب در حال برخورد با این ذرات ، سطح تماس بیشتری جهت حل کردن طعم قهوه به دست می‌آورد که باعث می شود زمان عصاره گیری قهوه جهت رسیدن به طعم مطلوب پایین بیاید.

اگر آب را به آرامی اضافه کنید عصاره گیری بهتر و غلیظ تری خواهید داشت. همچنین در صورت اضافه نمودن سریع و عصاره گیری کمتر و قهوه رقیق تر می شود.

جهت ریزش آب از کتری های برقی دارای نشانگر دمای آب که دقت لازم را در اختیار ما قرار می دهند می توان استفاده کرد. در بهترین حالت لازم است به صورت دایره ای آب را بر روی سابه قهوه بریزید تا عصاره گیری و دم آوری قهوه به صورت هماهنگ و یکپارچه انجام شود. برای شروع توصیه می گردد دمای آب را بین ۹۲ تا ۹۶ درجه سانتیگراد قرار دهید.

نحوه دم آوري با وی 60

فیلتر کاغذی را با توجه به اندازه وی ۶۰ آماده کرده و داخل آن قرار میدهیم.

به جهت از بین رفتن طعم کاغذی فیلتر آن را به خوبی با آب داغ مورد استفاده جهت دم آوری شستشو می دهیم.

مقدار سابه قهوه را داخل آن میریزیم و با دست وی ۶٠ را تکان داده تا قهوه های آسیاب شده به صورت یکنواخت در کنار هم قرار گیرند و کانال سازی در زمان عصاره گیری مشاهده نگردد. بدین واسطه در نهایت عصاره گیری یک دست تری خواهیم داشت.

به میزان دو یا سه برابر مقدار قهوه به عنوان اولین آبگیری آب را بر روی قهوه بریزید و ۳۰ ثانیه توقف نمایید، این عمل که شکفتن نامیده می شود به آزاد گشتن گازهایی همچون گاز دی اکسید کربن از قهوه که به واسطه تازه برشته بودن ایجاد گردیده کمک می کند و باعث می شود باقی مانده آبی که میریزیم به صورت کامل داخل سابه قهوه نفوذ و تمامی ترکیبات خوش عطر و طعم را به صورت منظم تری استخراج نماید.به میزان دو یا سه برابر مقدار قهوه به عنوان اولین آبگیری آب را بر روی قهوه بریزید و ۳۰ ثانیه توقف نمایید، این عمل که شکفتن نامیده می شود به آزاد گشتن گازهایی همچون گاز دی اکسید کربن از قهوه که به واسطه تازه برشته بودن ایجاد گردیده کمک می کند و باعث میشد باقی مانده آبی که میریزیم به صورت کامل داخل سابه قهوه نفوذ و تمامی ترکیبات خوش عطر و طعم را به صورت منظم تری استخراج نماید. ارتفاع دست در زمان آبگیری بستگی به میزان تلاطم مورد نیاز جهت آب و قهوه مورد استفاده دارد. نکته قابل ذکر در روش‌های قطره ایی ابزارهای وی۶٠ کمکس کالیتا و چند وسیله دیگر از این طیف محسوب می‌شوند این است که در زمان شکفتن قهوه همان طور که قبلا گفته شد می توان قهوه را با یک جسم خارجی تحریک کرد تا به خوبی تمامی قهوه خیسانده شود.

همچنین عمل تکان دادن وی۶۰ معمولاً در ثانیه‌های پایانی عصاره گیری و بعد از آبگیری نهایی انجام شده و منجر به عدم باقی ماندن ذرات آسیاب قهوه بر دیواره وی ۶۰ و عصاره گیری کامل تر قهوه می گردد. زمان اتمام دم آوری با توجه به درجه آسیاب و میزان سرعت آب گیری متغییر می باشد. همچنین می‌توانید به جای استفاده از جسم خارجی جهت تحریک آب و قهوه در زمان شکفتن، عمل تکان دادن قهوه را پس از اولین آبگیری به جهت خیس شدن کامل سابه قهوه انجام دهید.

 

منبع:

کتاب الفبای قهوه “قهوه ملل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *