کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

تماس 32378607-031

کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

زمانت را خاص بساز...

انواع دستگاه آسیاب قهوه بر اساس تیغه

آسیاب ها بر اساس نوع تیغه به سه دسته تقسیم می شوند:

  • آسیاب های دندان دار صفحه ایی
  • آسیاب های دندان دار مخروطی
  • آسیاب های تیغه ای
    نوع سوم به دلیل عدم کیفیت مناسب و محدودیت‌های آن ها مصارف خانگی بسیار کمی دارند. در واقع تفاوت اصلی بین آسیاب های دندان دار و تیغه ای در میزان کیفیت سابه ایجاد شده است. آسیاب‌های تیغه ای به سادگی سطح مناسبی از یکنواختی را ارائه نمی دهند بنابراین طعم حاصل شده تحت تاثیر این عدم وجود یکنواختی و ایجاد تکه های درشت در سابه قهوه توسط این نوع آسیاب قرار می گیرد.

آسیاب تیغه ایی

این نوع از آسیاب ها عمدتاً از ارزانترین آسیاب ها هستند. همانطور که از نام آنها مشخص است از یک تیغه برای برش دانه های قهوه استفاده می‌کند. تیغه همچون یک پروانه با چرخش بسیار بالا حرکت میکند و دانه های قهوه را به قطعات کوچک و کوچکتر برش می دهد. درجه سابه با مدت زمان آسیاب شدن آنها کنترل می گردد و در نهایت همانطور که اشاره شد سابه غیر یکسان را مشاهده خواهید کرد به گونه‌ای که در نوشیدنی قهوه شما نتایج حاصل شده محسوس است. همچنین گرمای تولید شده توسط چرخش سریع تیغه می تواند طعم را تحت تاثیر قرار دهد. این آسیاب ها عموماً نسبت به سایر آسیاب ها پر سر و صدا تر هستند. آنها معمولا جهت استفاده در آشپزخانه های کوچک و فضاهای اداری مناسب هستند.

آسیاب های دندانه دار

در این نوع از آسیاب ها قهوه از بین تیغه ها عبور کرده و جابجایی تیغه‌ها درشتی و ریزی سابه قهوه را تعیین می کند. این بدان معناست که شما می توانید دانه های قهوه را با دقت و درستی بیشتری نسبت به یک آسیاب تیغی، آسیاب نمایید. این نوع آسیاب ها معمولاً دارای تنظیمات متعدد هستند و به شما این امکان را می‌دهند که سابه مورد نیاز جهت قهوه ساز خود را انتخاب نمایید.

تفاوت نوع سابه قهوه در آسیاب های دندانه دار(تصویر راست) و تیغه ایی(تصویر چپ)

آسیاب دندانه دار مخروطی

آسیاب های دندان دار مخروطی مشابه آسیاب‌های دندان دار صفحه ایی کار می‌کند با این تفاوت که دندانه‌ها مخروطی شکل هستند. هر دو آسیاب دندانه دار، عطر و طعم تازه متناسب با سلیقه مصرف کننده قهوه ایجاد خواهند کرد. زیرا آنها به اندازه های یکسانی از سابه قهوه تولید می کنند که مورد نیاز هستند. به نظر می‌رسد که آسیاب های دندانه دار مخروطی موجب تولید اندازه‌های متفاوت قابل تنظیم از ذرات آسیاب شده می گردند که برای ایجاد طعم مرسوم اسپرسو حیاتی است. این امر اساسا منجر به ایجاد تعادل طعم در هنگام تولید اسپرسو با آسیاب های دندانه دار مخروطی می گردد. به طور کلی این آسیاب ها به عنوان بهترین و گرانترین نوع آسیاب پذیرفته شده اند. زیرا آنها می توانند با سرعت پایین تری کار کنند و مشکلات گرمایی که توسط آسیاب تیغه ایی می توانید داشته باشید را دریافت نکنید. همچنین این نوع آسیاب با سر و صدای کمتری به واسطه پایین بودن سرعت آسیاب دارند. شما می توانید دانه های قهوه ای که دارای سطح روغنی هستند را بدون نگرانی در مورد مسدود شدن دستگاه آسیاب نمایید.

آسیاب دندانه دار صفحه ایی

با استفاده از یک آسیاب دندانه دار صفحه ایی ذرات قهوه آسیاب شده در نهایت ریزتر شده و افرادی که در حال تهیه فنجان اسپرسو هستند می توانند عصاره ای دلخواه تهیه نمایند. یک فنجان قهوه با عصاره ایی بیشتر اجازه می‌دهد تا طعم آن لذت بخش تر گردد. البته برای افراد مختلف میزان لذت از نوشیدنی اسپرسو بر اساس میزان سابه های متفاوت از آن و نوع نوشیدنی متفاوت است.

تصور می شود که آسیاب های دندانه دار صفحه ایی ذرات آسیاب شده بیشتری نسبت به آسیاب های دندانه مخروطی در خود حفظ می‌کنند. این امر از آن جهت مهم است که می تواند در مقدار دانه خریداری و مصرف شده تاثیر داشته باشد. همچنین می‌تواند طعم قهوه عصاره گیری شده را تحت تاثیر قرار دهد. خیلی از افراد بر این باورند که تمیز کردن آسیاب های دندانه دار مخروطی آسان تر بوده و ذرات آسیاب شده کمتری نسبت به آسیاب های دندانه دار صفحه ایی در خود نگه میدارند. از آنجا که دانه ها در یک زاویه آسیاب میشوند قابلیت کمتری جهت ماندن در سمت دندانه دار تیغه داشته و اثر اندکی بر طعم و استفاده از دانه ها دارند. آسیاب های دندانه دار مخروطی با توجه به شکل آنه ا در هنگام استفاده کارایی بالاتری دارند . آنها در هنگام آسیاب دانه ها گرمای کمتری ایجاد کرده و هزینه کمتری به بار می آورند. از این نوع آسیاب ها بیشتر جهت قهوه‌ای فیلتر رست استفاده می گردد.

نحوه عملکرد آسیاب های دندانه دار صفحه ایی (تصویر راست) و مخروطی (تصویر چپ)

آسیاب های دندان دار صفحه‌ای با آسیاب دانه های قهوه بین دو حلقه تخت با چرخ دنده هایی با اندازه یکنواخت کار میکنند. حلقه ها در سمت دندانه ها در مقابل یکدیگر قرار گرفته و در جهات مختلف به عنوان ابزار اصلی آسیاب می چرخند. این آسیاب ها در مقایسه با آسیاب های مخروطی دو ضعف اصلی دارند. به دلیل سرعت بالای چرخش صدای بیشتری را تولید می کنند و کثیفی بیشتری دارند. در هر حال در برخی از موارد این آسیاب ها بهتر هستند. از این نوع آسیاب ها بیشتر جهت آسیاب قهوه برای عصاره گیری با ماشین های اسپرسو مورد استفاده قرار می گیرند.

 

منبع:

کتاب الفبای قهوه “یک فنجان اسپرسو”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *