کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

تماس 32378607-031

کارگاه برشته کاری قهوه فرست کافی

زمانت را خاص بساز...

کار با دم افزار فرنچ پرس(French Press)

فرنچ پرس

این نوع عصاره گیری قهوه به واسطه عدم استفاده از فیلترهای قابل تعویض کاغذی و راحتی در دم آوری و همچنین ارزان بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. همانطور که اشاره گردید هیچگونه فیلتر کاغذی جهت عصاره گیری مورد استفاده قرار نمی گیرد و صرفاً از یک توری از جنس استیل ضد زنگ با منافذ ریز استفاده شده و منجر به ورود ذرات بسیار ریز قهوه به فنجان شده و به قهوه طعم  کامل تر و غنی تری می دهد. یکی از نکات حائز اهمیت در دم آوری قهوه با فرنچ پرس رعایت نسبت دم آوری می باشد؛ نسبت آب به قهوه در این دم آوری یک لیتر آب به ۶۰ گرم قهوه می باشد. در دم آوری با شیوه ی غوطه‌وری نسبت دم آوری معمولاً پایین تر از نسبت دم آوری به روش های قطری می باشد، چرا که هم جواری آب در قهوه در زمانی چند دقیقه‌ای عصاره‌گیری بیشتری را امکان پذیر می نماید. به طور مثال اگر در یک نسبت پایه در دم آوری قهوه با ابزار قطره ای همچون وی ۶٠ ، از نسبت ۱ به ۱۶ استفاده گردد، این نسبت در ابزار غوطه وری همچون فرنچ پرس به ١ به ١٢ یا کمتر می رسد.

نحوه دم آوري با فرنچ پرس

پیش از شروع دم آوری و به مدت ۳۰ ثانیه آب داغ را درون فرنچ پرس بریزید تا محفظه داخل آن گرم شود. این عمل از افت دمای آب پس از برخورد با فضای سرد داخل فرنچ پرس جلوگیری می نماید.

فرنچ پرس یکی از روشهای دم آوری به شیوه غوطه وری می باشد و می بایست جهت دم آوری از سابه قهوه با اندازه درشت استفاده نمود. در واقع هرچه سابه قهوه درشت تر باشد مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آب بتواند به ذرات قهوه نفوذ کرده و عطر و طعم را به خوبی استخراج نماید. همچنین لازم است قهوه را به اندازه سابه مناسب ابزار دم آوری قطره ای، ریزتر آسیاب نکنید چرا که استفاده از این میزان از سابه، باعث عصاره گیری سریع تر و حتی بیش از حد قهوه می گردد. قابل ذکر است با توجه به دستورالعمل انتخابی جهت دم‌آوری ممکن است تغییراتی در زمان، دما و میزان سابه داشته باشید.

پس از آن که مقدمات دم آوری قهوه با فرنچ پرس را فراهم کردید بر اساس دستورالعمل به نسبت مورد نظر و با استفاده از یک ترازوی مخصوص دم آوری قهوه مقدار قهوه را اندازه گیری نمایید و همانطور که اشاره شد با درجه درشت آسیاب کنید. فرنچ پرس را بر روی ترازو قرار دهید و آن را صفر کنید.

قهوه داخل محفظه فرنچ پرس ریخته و بر اساس همان دستورالعمل ریزش آب و شروع کنید ریزش آب برای اولین بار باعث شکفتن قهوه می گردد.

بعد از ۳۰ ثانیه ابتدایی باقیمانده آب را بر روی قهوه بریزید و به وسیله یک جسم خارجی همچون قاشق چوبی آب و قهوه را به آرامی هم بزنید این کار باعث می‌شود از خیسانده شدن تمامی سابه قهوه مخصوصا آنهایی که در سطح فرنچ پرس شناور می شوند اطمینان حاصل نمایید. با این حال نیاز نیست که خیلی سریع این کار انجام شود چرا که تلاطم بیش از حد روند استخراج را تسریع و ممکن است باعث آزادسازی برخی طعم های تلخ و نامناسب شود.

درب فرنچ پرس را بر روی آن قرار دهید و به آرامی اهرم را تا جایی که قهوه به صورت کامل زیر آب قرار گیرد فشار دهید. این عمل باعث غوطه‌ور شدن تمامی ذرات قهوه با آب می گردد.

و در نهایت و بعد از گذشت حدود ۴ دقیقه اهرم فرنچ پرس را به آرامی به سمت پایین فشار داده و عصاره حاصل را به فنجان منتقل نمایید.

 

منبع:

الفبای قهوه “قهوه ملل”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *